Abonnementsvilkår

Vilkår for abonnement i E24 norges viktigste næringslivsavis AS. Sist oppdatert: 20.10.2022

1. INNLEDNING

E24 og Schibsted

Disse vilkårene, øvrige vilkår som finnes på E24 norges viktigste næringslivsavis AS (“E24”) nettsider og applikasjoner, og eventuelle spesifikke vilkår som gjelder enkelttjenester som tilbys av E24, regulerer din bruk av E24s tjenester. Tjenestene leveres av E24 og Schibsted Norge AS (“Schibsted”). E24 er en del av Schibsted-konsernet, der også andre kjente selskaper som Aftenposten, VG, Finn og Morgenlevering inngår. Her kan du lese mer om Schibsted: www.schibsted.com. Gjennom å anvende tjenestene til E24, eller gjennom aksept av vilkår der dette er påkrevet for tilgang, godkjenner du disse aktuelle vilkårene og forplikter deg til å følge dem. Det er Schibsted som er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger i tjenestene som tilbys av E24. Mer informasjon om Schibsteds behandling av personopplysninger finner du i vår personvernerklæring. Om du har spørsmål knyttet til data eller personvern, ta kontakt med oss her. Har du spørsmål om E24 og E24s tjenester, ta kontakt her.

Schibsted-konto

For å få tilgang til enkelte tjenester og funksjonalitet hos E24, må du opprette en brukerkonto gjennom Schibsted (“Schibsted-konto”). En Schibsted-konto er en felles påloggings- og betalingsløsning for selskaper i Schibsted-konsernet, og du bruker samme brukernavn (e-post) og passord på en rekke tjenester. Du kan lese mer om dette her. Du kan lage en profil ved å trykke her, og i den forbindelse aksepterer du også vilkårene for Schibsted-konto, som gjelder i tillegg til E24s brukervilkår.

Din Schibsted-konto er personlig og du har ansvar for all aktivitet som skjer gjennom denne. Fra tid til annen vil vi gjøre mindre oppdateringer i vilkårene. Ved større endringer vil vi informere deg på forhånd.

2. BESTILLING OG BETALING

Dersom du allerede har opprettet en Schibsted-konto (se punktet over) bruker du samme påloggingsinformasjon ved kjøp av abonnement eller andre tjenester fra Schibsted.

Aldersgrensen for å bestille abonnement på papiravis eller digitalt abonnement fra E24 og Schibsted er 18 år. Abonnement på E24 og Schibsteds digitale tjenester er til personlig og privat bruk. Noen av de digitale abonnementene kan deles med en eller flere andre personer avhengig av ditt abonnement. Dette administreres på våre nettsider under Mine abonnement. Uten skriftlig avtale med E24 og Schibsted skal tjenestene og publikasjonene kun brukes ikke-kommersielt.

Du kan inngå avtale om abonnement for ulike abonnementsperioder. Gjeldende alternativer og priser finner du på den aktuelle tjenestens nettsider. Det vil varsles om prisendringer senest 14 dager i forkant. Nye priser vil gjelde fra neste abonnementet fornyes. Varsling vil skje på e-post dersom du har digitalt abonnement, og i tillegg på papirfaktura dersom du betaler med dette.

Tilgang til digitale tjenester aktiveres normalt ved bestilling. Ved manglende betaling vil tilgangen til produktet eller tjenesten stenges. Du vil bli belastet for det du har mottatt av aviser eller tjenester til ordinær pris for perioden abonnementet har vært aktivt.

Alle abonnement forskuddsbetales for avtalt abonnementsperiode. Abonnement med bindingstid skal betales forskuddsvis for hver periode i bindingstiden. Du vil bli fakturert eller trukket fra ditt betalingskort av det enkelte mediehus. Fakturautsteder for E24 og Schibsted er Arvato Finans. Abonnenter som har kjøpt abonnement til kampanje-/tilbudspris, vil motta varsling før første fornyelse til ordinærpris.

Dersom du ikke ønsker å fortsette ditt abonnement med en ny abonnementsperiode kan du si opp abonnementet frem til 48 timer før ny abonnementsperiode starter. Se nærmere om dette i punkt 3 nedenfor.

Schibsted belaster fakturagebyr ved utsendelse av faktura. Ved bruk av AvtaleGiro, elektronisk faktura (eFaktura), PDF-faktura eller betalingskort belastes ikke fakturagebyr.

Om refusjon av MVA

Det gis ikke momsrefusjon for kjøp og bruk av digitale tjenester fra utlandet og Svalbard.

3. VARIGHET, ENDRING OG OPPSIGELSE

Ditt abonnement fornyes automatisk til den abonnementsperioden som ble oppgitt i kjøpsøyeblikket.

På enkelte abonnement kan du endre betalingstermin eller opp- og nedgradere tilgangsnivå og antall leveranser. Ved endring av betalingstermin vil abonnementet fornyes automatisk til den nye terminen du har endret til. Dersom du oppgraderer abonnementet ditt, skjer oppgraderingen umiddelbart. Resterende saldo fra ditt eksisterende abonnement godskrives på det oppgraderte abonnementet, og du fornyes automatisk til oppgraderte tilgangsnivå og termin. Ved nedgradering vil det nye tilgangsnivået først gjelde når inneværende abonnementsperiode er over, og du fornyes da automatisk til nedgradert tilgangsnivå og termin.

Abonnement kan når som helst sies opp med virkning fra neste abonnementsperiode, men senest innen 48 timer før ny abonnementsperiode starter. Refusjon kan bli gitt, dersom du henvender deg til vårt kundesenter. Dersom du har abonnement med bindingstid, vil du ikke kunne avslutte ditt abonnement før bindingsperioden er over.

En oppsigelse må rettes til vårt kundesenter på e-post eller telefon, eller gjennomføres på våre nettsider under Mine abonnement. 

Manglende betaling anses ikke som oppsigelse.

5. ANGRERETT

Ved kjøp av abonnement hos E24 og Schibsted har du angrerett i henhold til angrerettlovens bestemmelser.

Du kan gå fra avtalen ved sende en e-post til vårt kundesenter senest 14 dager etter at kjøp er gjennomført.

6. ANSVAR VED NEDETID ELLER TEKNISKE PROBLEMER

E24 og Schibsteds digitale tjenester kan fra tid til annen være helt eller delvis utilgjengelig på grunn av vedlikehold eller av andre grunner. E24 og Schibsted vil i den grad det er praktisk bestrebe seg på å gi brukerne informasjon om begrensninger i tilgjengeligheten. Vedvarende problemer med tilgang til de digitale tjenestene, må varsles vårt kundesenter.

E24 og Schibsted er ikke under noen omstendighet ansvarlig for eventuelle konsekvenser eller tap som følge av at produktene og tjenestene ikke kan benyttes som forutsatt.

Produktene og tjenestene fra E24 og Schibsted tilbys uten garantier for deres funksjon, kvalitet, anvendbarhet for bestemt formål, sikkerhet eller riktighet. E24 og Schibsted tar forbehold om at det kan forekomme feil og unøyaktigheter i innhold. E24, Schibsted og våre samarbeidspartnere kan ikke under noen omstendighet holdes ansvarlig for dette. Dette gjelder dog ikke dersom E24, Schibsteds og våre samarbeidspartnere har påført en abonnent skade med hensikt eller gjennom grov uaktsomhet. Fraskrivelsene i dette punktet gjelder i den grad annet ikke følger av lov.

7 DINE PERSONOPPLYSNINGER

Vi behandler personopplysninger om deg i forbindelse med at du bruker våre tjenester.

Schibsted er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger i tjenestene som tilbys av E24. Du finner fullstendig og detaljert informasjon om Schibsteds behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring. Der finner du blant annet informasjon om hvilke data vi behandler, formålene med vår behandling av personopplysninger og hvilke valgmuligheter og rettigheter du har. Oppsummeringsvis behandler vi dine personopplysninger for å

  • holde våre tjenester og din Schibsted-konto sikre
  • personalisere tjenester, innhold og kommunikasjon når du bruker og beveger deg mellom ulike Schibsted-tjenester
  • utvikle og forbedre våre tjenester, og forstå hvordan de blir brukt
  • vise, tilpasse og måle effekten av reklame på Schibsteds nettsteder

Du kan gjøre valg knyttet til behandling av dine personopplysninger på Min side.

8. SAMTYKKE TIL MARKEDSFØRING OG AKSEPT AV ANNONSEVISNING

Som aktiv og betalende kunde hos E24 og Schibsted vil vi kunne ringe deg, samt sende deg tilbud og annen relevant informasjon basert på dine opplysninger. Du anses å være aktiv kunde i 365 dager etter siste aktive abonnement. Markedsføringen vil være i form av nyhetsbrev, e-post, sms eller lignende, og kan inneholde tilbud og informasjon på tilsvarende produkter og tjenester. Hvis du ikke har et aktivt kundeforhold til E24 og Schibsted, vil du bare motta elektronisk markedsføring dersom du har gitt særskilt samtykke til det.

Dersom du ikke ønsker å motta slik markedsføring kan du følge avmeldingslenke i markedsføringshenvendelsene du mottar.

9. BRUDD PÅ ABONNEMENTSVILKÅRENE

Ved brudd på disse abonnementsvilkårene forbeholder E24 og Schibsted seg retten til å avslutte eller fryse ditt abonnement.

10. KONTAKTINFORMASJON

Har du spørsmål om våre brukervilkår? Da vil vi gjerne høre fra deg. Du finner oppdatert kontaktinformasjon på våre hjelpesider.

Du kan administrere abonnementet ditt på Min side.

11. LOVVALG, VERNETING

Tvister som måtte oppstå knyttet til disse Brukervilkårene eller Tjenestene, skal avgjøres i henhold til norsk rett og ved E24s alminnelige verneting, Oslo tingrett.

Du kan også bringe en eventuell tvist inn for Forbrukerrådet som kan behandle saken mellom deg og VG: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/